Peningkatan Penerimaan Diri Dengan Layanan Bimbingan Kelompok

Ratu Zhafira Fajri, Yusmansyah Yusmansyah, Shinta Mayasari

Abstract


The problem of  this research  was the students who had low self-acceptance. This research aimed to find out whether there was an improvement of the students’s self-acceptance through group guidance services of the eleventh grade students in SMAN 3 Kotabumi academic year 2017/2018. The method of this research was pre-experimental class, and the design was one group pretest-posstest design. The subject of this research was 6 students at the eleventh grade who had low, medium, and high self acceptance. The self acceptance scale was used to collect the data. Different test of Wilcoxon was used to analyze the data. The result showed that the probability value was less than 0.05 (0.028<0.05). It could be seen that Ho was rejected and Ha was accepted. It meant that there was a significant improvement of the student’s self-accepted before and after the implementation of group guidance services. It indicated that group guidance services facilitates eleventh grade student’s of SMAN 3 Kotabumi academic year 2017/2018 to improve their self-acceptance.

Permasalahan penelitian adalah “Apakah penerimaan diri dapat meningkat melalui layanan bimbingan kelompok”. Tujuan penelitian untuk mengetahui bahwa adanya peningkatan penerimaan diri melalui layanan bimbingan kelompok pada siswa kelas XI SMA Negeri 3 Kotabumi Tahun Pelajaran 2017/2018. Metode penelitian ini adalah metode pre eksperiment dengan desain one-group pretest-posttest design. Subjek penelitian sebanyak 6 siswa SMA yang memiliki penerimaan diri rendah, sedang dan tinggi. Teknik pengumpulan data menggunakan skala penerimaan diri. Hasil analisis data menggunakan uji beda Wilcoxon, diperoleh angka probabilitas kurang dari 0,05 (0,028< 0,05) maka Ho ditolak dan Ha diterima, artinya terdapat peningkatan yang signifikan pada penerimaan diri antara sebelum dengan setelah diberi layanan bimbingan kelompok. Kesimpulannya adalah penerimaan diri dapat ditingkatkan melalui layanan bimbingan kelompok pada siswa SMAN 3 Kotabumi Tahun Pelajaran 2017/2018.

Kata kunci: bimbingan kelompok, bimbingan konseling, penerimaan diri


Full Text:

PDF

References


Aditianingsih, D. 2015. Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Menggunakan Teknik Expresive Writing Untuk Meningkatkan Penerimaan Diri Siswa. Volume 3, Nomor 3, halaman 29-43. Diambil dari http://respository.upi.edu/20153/. Diakses pada tanggal 27 April 2018.

Azwar, S. 2012. Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Chitra & Karnan. 2017. A Study on Self Acceptance And Academic Achievement Among High School Students In Vellore District. Journal of Educational Science and Research (IJESR) ISSN(P): 2249-6947; ISSN(E): 2249-8052 Volume 7, Number 2, pages 83-92. Diambil dari http// www.tjprc.org/publishpapers/2-49-1489575375-10.IJESRAPR201710.pdf. Diakses pada tanggal 27 April 2018.

Hallen, A. 2002. Bimbingan Konseling Dalam Islam. Jakarta: Ciputat Pers.

Hurlock, E. B. 2008. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga Press.

Kathryn R. W & Caldwell K. 2006. Friendships, Peer Acceptance, and Group Membership: Realtions to Academic Achievement in Middle School”. Child Development. December 1997, Volume 68, Number 6, Pages 1198-1209. Diambil dari https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-8624.1997.tb01994.x. Diaskes pada tanggal 27 April 2018.

Katarzyna, W. 2014. Adolescent Personalities And Their Self-Acceptance Within Complete Families, Incomplete Families And Reconstructed Families. Polish of Applied Psychology. Volume 12, Number 1. Pages 59-74. Diambil dari https://www.researchgate.net/publication/273768132_Adolescent_personalities_and_their_selfacceptance_within_complete_families_incomplete_families_and_reconstruced_families. Diaskes pada tanggal 27 April 2018.

Nazir, M. 2003. Metode Penelitian Cetakan Kelima. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Permatasari, B. 2012. Hubungan Antara Penerimaan Terhadap Kondisi Fisik dengan Kecenderungan Anorexia Nervosa Pada Remaja Perempuan. SMAN 1 Banjarmasir. Psikologi Klinis dan Kesehatan Mental. Volume. 1, Nomor 2, halaman 29-43. Diambil dari http://journal.unair.ac.id/download-fullpapers-jpkk5f790b6562full.pdf. Diaskes pada tanggal 27 April 2018.

Sari, W. P. 2010. The Effect of Guidance Group Service To Improving Self Acceptance Of Students class X. SMK Labor Binaan FKIP UNRI Pekan Baru 2015/2016 Volume 2, Nomor 3, halaman 12-29. Diambil dari https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFKIP/article/viewfile/12094/11739.

Seval, E. 2015. The Effect of Group Counseling on Awareness and Acceptance of Self and Others. Social and Behavioral Sciences Volume 174, Number 2, Pages 1465-1473. Diambil dari https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815008289. Diaskes pada tanggal 27 April 2018.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Vasile, C. 2013. An Evaluation of Self-Acceptance in Adults. Social and Behavioral Sciences. Volume 78, Number 3, Pages 605-609. Diambil dari https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813009294. Diaskes pada tanggal 27 April 2018.

Wibowo. 2005. Layanan Bimbingan Kelompok dan Konseling Kelompok. Jakarta: Rineka Cipta.

Winarni, M. A. 2017. Efektifitas Konseling Realitas Untuk Meningkatkan Penerimaan Diri Siswa Kelas IX SMP Negeri 1. Program Studi Bimbingan dan Konseling. Universitas Yogyakarta. Diambil dari https://journal.students.uny.ac.id/ojs/inde.x.php/fipbk/article/download/649/7/6242. Diaskes pada tanggal 27 April 2018.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.