TEACHING SPEAKING THROUGH POPULAR ENGLISH SONG

Abdul Haris Adnan, Patuan Raja, Sudirman Sudirman

Abstract


Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah Lagu Populer Bahasa Inggris dapat meningkatkan kemampuan berbicara siswa, dan aspek apa yang paling dipengaruhi oleh lagu populer bahasa Inggris sebagai media. Peneliti menggunakan desain pre-test dan post-test dalam penelitian ini. Setelah meneliti siswa kelas X di SMAN 14 Bandar Lampung, ditemukan bahwa ada peningkatan yang signifikan dalam kemampuan berbicara siswa. Data tersebut menunjukkan bahwa nilai rata-rata membaik dari 41,5 (pretest) ke 64 (posttest) dengan nilai signifikansi 0.000 dan tanda < ? (0,000 <0,05). Kosakata mendapat kenaikan tertinggi dimana nilai rata-rata meningkat dari 9,5 (pretest) sampai 13 (posttest). Dapat dikatakan bahwa Lagu Populer Bahasa Inggris dapat meningkatkan kemampuan berbahasa siswa dan kosakata menjadi aspek yang paling dipengaruhi oleh lagu populer bahasa Inggris sebagai media.

The purpose of this study was to determine whether Popular English Song can improve students speaking ability, and what aspect was most influenced by popular English song as media. In this study, the researcher used one group pre-test and post-test design. After doing research on X grade students at SMAN 14 Bandar Lampung, it was found that there was a significant improvement in their speaking ability. The data shows that the average value improved from 41.5 (pretest) to 64 (posttest) and the significance value 0.000 and a <? (0.000 <0.05). Vocabulary got the highest increase in the average value from 9.5 (pretest) to 13 (posttest). The results showed that the Popular English Song can improve students speaking ability and vocabulary is most influenced by popular English song as media.

Keywords: song, speaking, vocabulary.


Full Text:

PDF

References


Byrne, Donn. 1984. Teaching Oral English. New Jersey: Longman Group Ltd.

Depdiknas. 2006. Curriculum for Senior High School Students. Jakarta: Depdiknas.

Harris, D. 1974. Testing English as A Second Language. New York: Grow Hill Press.

Jamalus, Drs. 1975. Music 11. Jakarta: N.U. Masa Baru.

Jamalus, Drs. 1988. Pengajaran Music Melalui Pengalaman Music. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Setiyadi, Ag. B. 2006. Metodologi Penelitian untuk Pengajaran Bahasa Asing, Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Setiyawan, Dito. 2013. The Effectiveness of teaching Listening Comprehension Through English Songs At The Eleventh Grade of SMAN 12 Bandar Lampung. Unpublished Script. Bandar Lampung. University of Lampung


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 U-JET