STUDENTS’ LISTENING ACHIEVEMENT TAUGHT THROUGH DIALOGUE VIDEO AND ANIMATION MOVIE

Ferdian Syah, Ujang Suparman, Sudirman Sudirman

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan antara film animasi dan video percakapan yang digunakan untuk meningkatkan kemampuan mendengar siswa. Sampel penelitian ini diambil dari siswa kelas XI IPA 2 dan IPA 3 di SMAN 12 Bandar Lampung. Pembelajaran melalui film animasi menunjukkan bahwa nilai rata-rata siswa kelas pertama mengalami peningkatan angka dari 62.8 menjadi 67.46 (4.66 poin) dan pembelajaran melalui video percakapan siswa kelas kedua mengalami peningkatan angka dari 54.9 menjadi 57.60 (2.7 poin). Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa tidak ada satupun dari kedua media yang menunjukkan nilai yang signifikan untuk meningkatkan kemampuan mendengar siswa.

The purpose of this research was aimed to find out which media that was better to improve students’ listening ability using animation movie and dialogue video. The sample of this research was taken from the students of SMAN 12 Bandar Lampung XI IPA 2 and XI IPA 3. By teaching through dialogue video and animation movie, it was found that mean score of experimental class one was increased from 62.8 to 67.46 (4.66 points). On the other hand, mean score of experimental class two was increased from 54.9 to 57.60 (2.7 points). The result showed that none of both media which can be used significantly to increase students’ listening achievement.

Keywords: animation movie, dialogue video, students’ listening achievement.


Full Text:

PDF

References


Arsyad, A. 2006. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Hatch, E. and Farhady. 1982. Research Design and Statistics for Apllied linguistic. University of California: Los Angeles Pers.

Suleiman, AH. 1988. Media Audio Visual Untuk Pengajaran, Penerangan, dan Penyuluhan. Jakarta: PT Gramedia.

Suliani, NNW. 2004. Pengembangan Silabus Berbasis Kompetensi dan Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Universitas Lampung. Unpublished book.

Suyanto, K. E. K. 2007. English For Young Learners. Jakarta: PT Bumi Aksara.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)